باز نشر نوشته های این وبلاگ تنها با ذکر منبع آزاد می باشد.

۱۳۹۰ آبان ۱۲, پنجشنبه

چرا قرآن به زبان عربی ست؟!

پاسخ به فراخوان کمپین برای ایجاد موج وبلاگی به مناسبت تولد امام نقی(ع)
چند وقت پیش موقعیتی دست داد تا با چند تن از دوستان به یک سفر برون مرزی رهسپار شویم. تا رسیدن به هتل محل اقامت در کشور مقصد مشکلی نداشتیم. بعد از کمی استراحت قرار شد گشتی در آن شهر بزنیم و سیاحتی بکنیم. به محض دیدن اولین فروشگاه، یاد سوغاتی های قول داده شده افتادیم و طبق عادت ایرانی مان مشغول پرسیدن قیمت و تبدیل آن به ریال رایج در مملکت مان با نرخ شناور آزاد و مقایسه با قیمت های داخلی.لازم به ذکر است که زبان رسمی آن دیار، اسپانیایی بود و در جمع ما به جز دو نفر که انگلیسی شان در سطح ترم دوم موسسات زبان تهران بود، مترجمی نبود که مشکل گشای مان گردد. داشتیم نا امید می شدیم که یکی از دوستان با اعتماد به نفسی ستودنی پیش آمد و گفت راه حل مشکل را در دست دارد و وقتی کنجکاوی مملو از ناباوری ما را دید، وسیله ای را که در دستانش داشت را نشان داد و گفت این یک دستگاه مترجم سخنگو ست و شروع کرد به تایپ کردن سووالات به زبان شیرین فارسی در صفحه ی آن و با فشردن دکمه ای دستگاه شروع به خواندن همان متن به زبان اسپانیایی کرد و فروشنده هم جواب پرسش را در آن تایپ کرد و ما آنرا به زبان شیوای فارسی شنیدیم و نه تنها از این معجزه شگفت زده شدیم بلکه از ارزان بودن اجناس مورد نظر مشعوف گشتیم. شب که در اتاق هتل تنها بودم با خودم فکر میکردم که چگونه فن آوری به حل مشکلات بشر کمک میکند و امتداد افکارم ناخودآگاه به انسانهای محروم از فن آوری و بعد به ابتدای خلقت انسان و در همان امتدادبه خدا، پیامبران، اسلام و قرآن رسید و این پرسش که:
چرا قرآن به زبان عربی ست؟!
فکر کردم خوب چرا خدایی که اینقدر قدرتمند است از یک فن آوری و سیستمی مانند همین مترجم سخنگوی دوست ما در هنگام نازل کردن قرآن استفاده نکرد تا بسیاری از مشکلاتی که بعدها پیش آمد، اصلن پیش نمی آمد؟!
وقتی به ایران بازگشتم، برای یافتن پاسخ همین پرسش تحقیقاتی کردم که متاسفانه تاکنون پاسخ قانع کننده ای برای آن نیافته ام.
از یک طرف در آیه 4 سوره ابراهیم می خوانیم که همیشه خداوند، پیامبران را با زبان قوم آنان فرستاده است پس طبیعی ست که زبان پیامبر اسلام و کتاب او (قرآن) به زبان عربی باشد.
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللّهُ مَن يَشَاء وَيَهْدِي مَن يَشَاء وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (سوره ابراهیم- آیه 4)
و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم، تا [حقايق را] براى آنان بيان كند. پس خدا هر كه را بخواهد بى‏راه مى‏گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‏كند، و اوست ارجمند حكيم.
از سوی دیگر در همین کتاب، محمد بعنوان آخرین فرستاده ی خدا و قرآن بعنوان یک معجزه و راهنما برای تمام بشریت و در تمام زمانها معرفی شده است.
در همین حال و با توجه به هدف بعثت پیامبران (یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة...، لأتمّم مکارم الاخلاق... وبیان حقایق و راهنمایی مردم) اگر قرار بر این بوده است که تمام انسانهای بوسیله قرآن و بهره گرفتن از حکمت های آن به راه راست هدایت شوند الزامن می بایست به اندازه یک عرب زبان قادر به درک مفاهیم قرآن باشند.
در حال حاضر نسبت جمعیت کشورهای عرب زبان به کل جمعیت دنیا تقریباً 4% است آیا عدالت است که قرآن بعنوان کتاب راهنمای جهانی به زبانی باشد که فقط 4 درصد مردم بدون واسطه ترجمه آنرا درک کنند؟
- اگر بدلایلی مانند برتری داشتن زبان عربی به دیگر زبان ها- آن چنان که مسلمانها اعتقاد دارند زبان رایج در بهشت نیز زبان عربی ست- این انتخاب صورت گرفته، باز هم عدالت خداوند به زیر سوال میرود چراکه با تبعیضی آشکار، این زبان برتر را به این 4 درصد اختصاص داده و بقیه مردم را از این نعمت محروم نموده است!
از همه ی اینها مهم تر اگر قصد خداوند این بود که قرآن بعنوان یک معجزه در میان مردم شناخته شود، چرا قرآن را به صورتی خلق نکرد که هر کسی به محض باز کردن آن، متن آنرا به زبان خود ببیند، چیزی شبیه دستگاه های مترجم الکترونیکی ولی پیشرفته تر از آن؟! برای خداوند قادری که تمام جهان را آفریده، به طور منطقی می بایست کاری سهل و آسان بوده باشد. اگر اینگونه می بود دیگر نه نیازی به ترجمه ی( بعضاً) نارسا بود و هر کس با هر زبانی می توانست از آن بهره گیرد، و هم این که معجزه بودن آن برای همه قابل درک و فهم بودو کسی نمی توانست ادعا کند که میتواند شبیه به آنرا ایجاد کند.

۱ نظر:

  1. کافی است آیه های 40 تا 55 سوره احزاب را بخوانید تا به چرند بودن این کتاب بی خاصیت پی ببرید. واقعا که چه قدر انسان باید نادان باشد تا این چنین حرفهای چرندی را به خدا(اگر باشد) نسبت دهد.

    پاسخحذف